Fatta eld

Eftersom "hungerspelen" var en av höjdarna bland förra årets lästa böcker var det med viss bävan jag började på del två. Men jag hade inga skäl till oro. Det är snart lika uppslukande spänning som i första delen.Man kan absorlut inte läsa "Fatta eld" uan att först läst "hungerspelen", jag märkte att det redan kändes som om jag inte mindes tillräckligt av den förra delen
Som segrare i hungerspelen skall Katniss och Peta göra en turne i alla distrikten men själva vill de helst av allt försöka glömma och leva sina liv som förr - något som snart visar sig omöjligt. Katniss lilla "spratt" har tänt gnistor och i flera distrikt jäser oron och ett uppror mot regimen hotar. Hon får order om att spela sin roll väl men räcker det eller har det som startat av en slump blivit för starkt att hejda? När det otänkbara plötsligt händer henne ställs allt på sin spets.
Nu väntar jag med bävan på del tre. Skall Suzanne Collins verkligen klara ett hat-trick i spänning? Eller blir det som i Westerfelds "uglies"-serie att det inte håller ända fram? (otäcka tanke!) Del tre släpps på engelska i höst och kommer enligt uppgift att heta "Mockingjay"

Fatta eld

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0