Svart som natten

Januari på Shetlandsöarna och snön ligger vit och kall. Det är första dagen på terminen och Fran Hunter har precis lämnat av dottern på skolan när hon på hemvägen hittar kroppen efter en ung flicka som hon genast känner igen som den som suttit barnvakt åt hennes dotter flera gånger. Misstankarna och skvallret riktas genast mot den ensamme särlingen Magnus. Men kommisarien är inte övertygad om att skvallret har rätt.
Har gått o fingrat på Ann Cleeves deckare vid några biblioteksbesök o nu fick den följa med hem. Exotisk miljö med Shetlandsöarna o en känslig och skild kommisarie... Det här är mer mysdeckare än hårdkokt o hon blir inte så uppenbar att man redan halvvägs vet vem som gjort det. Dock kan jag tycka att hon litar lite för mycket på att miljön skall farcinera. Vissa händelser kunde jag förutse rätt tidigt (eftersom jag ju läst en o annan deckare innan) men jag är ändå inte säker på vem som ligger bakom vilket är klart godkänt betyg. Lite pladdrig kanske men det kan hänga ihop med ett behov av att presentera karaktärer o miljö så det kan bli intressant att läsa fler av henne.

Svart som natten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0