Bokfrågornas ABC - N

Dags för bokstaven N  i Lilla Os bokfrågor denna extra snöiga onsdag.

  • Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?
  • Vem är din nordiska favoritförfattare?
  • Vem är den senaste nykomling du läst?
  • Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?

1. Jag är för lat som läsare för att riktigt uppskatta Nobelpris... De jag läst "godvilligt" är väl Lagerlöf och Lessing. Årets pristagare hade ett väldigt vackert språk men jag hade för mycket om o kring mig för att läsa ut hjärtdjur på två veckor.
2. Jag är dålig på att välja EN ju... Norske Jo Nesbö gillar jag skarpt men det innebär inte att han är det självklara svaret (bara kortaste utläggningen)
3. Har blivit dåligt med debutanter det sista... Jag är däremot fortfarande stolt över att jag "hittade" Mikael Niemi och hans dikter innan han blev tokinne efter "populärmusik från Vittula"
4. OM? Listan är enorm... Sofie Oksanen har jag iaf lånat hem från biblioteket nu så henne kan jag kanske bocka av om några veckor.


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Min nyfikna lista är också ruskigt lång. Så många böcker och så lite tid...

2010-02-25 @ 21:22:39
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0