Bokfrågornas ABC - K

Bokstaven K står på programmet idag denna snöiga onsdag. I Lilla Os utmaining.

1. Självklart måste det bli K som i kärlek idag. Berätta om ett kärlekspar i litteraturen som du tycker om.

2. Krig är inte lika muntert, men jag vill ändå att du berättar om en bok som på något sätt handlar om krig.

3. Berätta om en bok där korrespondens via mail, brev, sms eller något annat spelar en stor roll.

4. Vem är din favoritförfattare av kåserier och/eller krönikor?

1. Lord Peter Whimsey o Harriet Vane. Första svängen när jag läste Sayers deckare tyckte jag att det var kul att han fick slita så för att charma henne.. o så de där replikskiftena. Måste verkligen läsa om hela serien igen.
2. På västfronten intet nytt läste jag första gången i högstadiet. Godvilligt utan tvång från lärarhåll (om än säkert med en liten baktanke om att imponera) o fastnade totalt även om jag kanske inte fattade allt så ledde det till att jag läste allt jag kunde komma över av E M Remarque. Den hör till de böcker jag faktiskt läst om nån gång o det är nog den som format min bild av tröstlösa skyttegravskrig.
3. Läste förra året "livet på en kylskåpsdörr" och gillade den. Lite imponerad av hur bra greppet med att låta personerna kommunicera via lappar på kylskåpet ändå funkar för att berätta en historia.
4. Oh, jag måste ju säga Barbro Alving igen! Har lurat ner en väninna i detta beroende o hon fyndar numer kåserisamlingar av BANG eller Kärringen mot strömmen på tradera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0