Bergets döttrar

Den sista boken jag läste i Januari...
Historien kretsar främst kring fem syskon som växer upp under första hälften av 1900-talet. Det är mycket drömmar om vad som skall komma som sedan inte infrias och om liv som inte blir vad man väntat sig. Bitvis älskar jag det man jag blir lite trött på alla krossade drömmar och förspilld kvinnokraft. För detta är nog främst kvinnornas historia, det är kvinnorna som står för styrkan men samtidigt till viss del är svaga och finner sig i tilldelade roller.
Blev nyfiken på att läsa Anna Jörgensdotters bok när jag läste att den skulle handla mkt om Sandviken. Jag har bott där uppe en period i mitt liv men jag tyckte nog att det kunde ha utspelas kite överallt. Har iaf varit på på Björkängsvallen som nämns några gånger.
Den kanske inte var riktigt vad jag väntat mig men jag tyckte om den oavsett. Har inte läst något av henne innan men har många gånger stått med "Pappa Pralin" i handen på biblioteket, kanske borde bära hem den i alla fall.

Bergets döttrar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0