Om läsning

Yfronten hade  svarat på en rolig enkät om läsning, den måste jag också svara på tänkte jag men det tog ett tag innan det blev av

1. Hur såg "lässituationen" ut i din familj? Läste dina föräldrar för dig? Läste de själva? Fanns det tillgång till böcker i ditt hem?
Jag är uppväxt med läsande människor o med böcker i bokhyllorna. Vissa favoritböcker minns jag fortfarande stora delar av

2. Hade du några andra läsande förebilder som barn? Besökte du biblioteket?
Ja på bägge frågorna... blev tidigt stammis på biblioteket

3. Fanns det tillgång till andra former av "berättande" i din barndom? Berättade någon sagor? Var du på bio eller barnteater?
Mamma, mormor o morbröderna berättade påhittade sagor ibland... Bio o tater förekom väl nån gång men inte så ofta.

4. När och hur upptäckte du tjusningen med att läsa?
Minns faktiskt inte när... men beroende bev jag ju uppenbarligen

5. Är det viktigt att läsa? Varför? Spelar det någon roll vad man läser?
Ja, för mig är det väldigt viktigt... tycker bland annat att det ger så fantastiska möjigheter att vara med om sånt du annars adrig skulle få uppleva. Det blir lite kulturkrock när jag skall försöka få elever som är totalt anti att hitta en bok för jag kan nästan ha svårt att begripa hur de klarar sig utan nått som är så väsentlig del av mitt lig.
Jag tror att det är viktigt att inte fastna i ett spår o bara läsa sånt man är bekväm med men jag tror att det där med att nedvärdera nån annas val av läsning är ett rätt säkert sätt att kväva läsglädje...

6. Vad har du lärt dig av att läsa?
Ett o annat matnyttigt måste jag säga..  o senast en del engelska glosor som vi inte fick lära os i skolan *rodnar*

7. Vad skulle du ägna dig åt om du inte läste?
Jag kanske inte skulle vara filmanalfabet? För närvarnde är det väl familjen och djuren som konkurerar om tiden för läsning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0