Nattvakt

Insåg att det fanns en varulvsbok jag inte läst. Kit Whitfields Nattvakt fick jag tips om för ett bra tag sedan (tror den kompå svenska 2007?) men då blev det aldrig av - men bättre sent än aldrig?
Det är en lite annorunda varulvsbok eftersom här är det varuven som är normen. Den utspelas i ett samhälle där det normala är att varje fullmåne förvandlas och endast ett fåtal människor saknar den förmågan. Dessa får istället agera nattvakter och hålla samhället igång under fullmånenätter samt vakta på de som förvandlas så de inte springer runt och ställer till skada.
Huvudpersonen Lola hör till barbackorna, de som inte förvandlas och skammen över det har präglat hennes uppväxt. Hon jobbar, i likhet med alla barbackor, för myndigheten ARLA (altså, inse vilke problem jag hade innan jag kunde sluta tänka på kor, mejeriprodukter och annat så fort det nämndes?) som ett slags advokat. En dag mördas hennes kollega. Hon blir fast besluten om att finna den skyldige och kanske är hon själv i fara.
Det är inte deckarintrigen eller varulvarna som är det intressanta i historien utan snarare motsättningen mellan vad som är norm och önskvärt och det som bryter normen. Diskriminering och fördommar i en annorlunda förpackning.... Tyckte väldigt mycket om boken när jag väl smält det faktum att den inte är en ordinär varulvsstory.

Nattvakt
Det här fula omslaget hade utgåvan jag läste. Förstår tanken men bilden känns så misslyckad?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0