Pizzabak

Nu är första delen av kvällen avklarad, pizzan är både bakad o uppäten. Barnets näsa har hovrat över degblandningen o hon har personligen sett till att hennes degbit blev välknådad samt lagt på tomatsås o majs. Sen var hon färdig o drog iväg på annat..
Malin; hos oss funkar det rätt bra att involvera hela familjen i pizzabaket så länge ingen är för hungrig eller trött. Vi har ett recept som från början är från hemmets kokbok tror jag, 
50 g jäst 
3 dl vatten
3 msk olja
3 tsk salt
vetemjöl (gärna vetemjöl special), runt 6 dl har jag för mig 
 
Värm vattnet ljummet (eller något varmare till torrjäst). Rör ut jästen i degspadet, blanda i olja, salt o mjöl tills det blir en smidig deg som inte kletar fast men inte blir för bastant. Knåda (eller kör i assistenten) länge, täck med handuk o låt jäsa minst en halvtimme (funkar bäst om den får jäsa länge på ett litet svalare ställe).
Sätt ugnen på 200 grader, vi har varmluftsugn men brukar inte slå på varmluftsläget förrän vi satt in pizzorna.   
Ta upp på mjölat bord, knåda o baka ut till bottnar. pensla gärna kanterna med olja. Lägg på plåt o lägg på tomatsås, valfri fyllning o ost (mozarella är vansinnigt gott på tycker jag). ställ in i ugnen o grädda ca 10 min (eller tils bottnarna är genomgräddade, lyft lite med stekspade så känner man om de verkar bra.

Kan säga att vi övat några gånger på det här... o nu börjar vi få hyfsat jämt resultat fast förra gången blev degen knäpp o ville knappt jäsa, jag lyckades trots det få till hjälpligt ätliga bottnar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0