Bokfrågornas ABC - D

Lilla Os bokfråge-ABC går vidare med bokstaven D

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

1: mycket deckare blir det...  gillar Laurie R King, det är i princip bara för att de inte översatt mer än de två första i hennes Mary Russel serie som jag kom igång med att läsa på engeska. Gillar även kassikerna som Sayers, Lang o Trenter. Svenska favoriten nu är nog Äsa Larsson
Favoritperson är nog just Kings Mary Russel.
2: "En midsommarnattsdröm" gillar jag sedan jag såg en uppsättning av den nån gång i början av 90-talet. Teater Bastard turnerade runt o spelade den på blankvers i ett cirkustält o gjorde stort intryck på mig.
3. Måste vara "Jeeves o Woster". (Det är föresten lite lustigt att jämföra Hugh Lauries roll som Bertie Woster med hans senare tolkning av den cyniske doktor House)
4. Oj, det var svårt att komma på någon... Jag drar till med "amerikanska gudar" av Neil Gaiman. Där är det iaf vinter o rejält kallt i en del av boken.


Kommentarer
Postat av: Bokomaten

Vet du vad som slog mig igår när jag satt och såg ett gammalt avsnitt av Sherlock Holmes (har gamla serien på box och betar av)? VET du var lik HOUSE och HOLMES är!??? Båda är enorma egon, narkomaner, otrevliga mot folk och manipulativa, vars en sidekick: Wilson och Watson. Att holmes har en pipa och House en käpp/boll kan man ju bortse från.:)

2010-01-15 @ 20:19:45
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: MariaH

Jag tror att jag läste nått om det när House drog igång. Tror inte att det är nån slump iaf...



Vill också ha Holmes på box ju... får sätta upp det på önskelistan.

2010-01-16 @ 10:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0