Bokfrågornas ABC - A

Hos Yfronten hittade jag en kul utmaning, det är inte hon som startat den men det är där jag plockat upp den...

Se hela bilden1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.
Marion Zimmer Bradleys "facklan" som jag läste för en himla massa år sedan. Handlar om sierskan Cassandra och hennes berättelse omvad som egentligen utspelade sig under Trojanska kriget.




2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.
Lite fusk kanske men det första jag kommer på är Mercys sexige varulvsgranne i Patricia Briggs böcker..

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?
"lisen kan inte sova" minns jag att jag älskade... när jag har läst den för dottern för hundrafemtielfte gången förstår jag PRECIS varför min mamma var rätt trött på den. det blir lite tjatigt i längden




4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.
"giftträdets bibel" av Barbera Kingsolver. En berättelse om en missonärsfamiljs vedermödor i Afrika



Kommentarer
Postat av: Ylva

Visst är det en kul utmaning. Får vi se bokstaven B hos dig också?

2009-12-03 @ 17:35:36
URL: http://yfronten.blogg.se/
Postat av: Lilla O

Jag känner igen Lisen kan inte sova, undra om jag inte läste den också. Det blir rätt tråkigt att läsa samma bok som förälder, men ungar verkar älska det. Gruffalon kunde jag nästan utantill ett tag.



Kul att du hänger på utmaningen, C finns också och det blir en bokstav varje onsdag!

2009-12-11 @ 14:32:42
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0