böcker A till Ö

Malins bokutmaning har kommit till en ny bokstav.
Elfte bokstaven ut blir D. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till. 

Dracula - jag kämpade mig igenom Bram Stokers version av vampyrer - med mycket möda o stort besvär - under min första vampyrperiod i tidiga tonnåren. Inte min favorit i genren men tänk vad den banat väg för?
Dorothy Parker - Fantastiskt hur hennses dikter kan hålla idag o fortfarande locka till fniss. Kolla tex "Inscription for the ceiling of a bedroom. tyvärr har jag inte läst så många av hennes noveller men det får väl sättas på listan över saker att ta itu med.
Dirk Gentley - Douglas Adams (lägg märke till att jag lyckades undvika att använda honom igen på författar sidan!) något udda privatdektektiv. Inte lika känd som Artur dent 8liftarens guide19 men klart läsvärda för den som gillar Adams humor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0