bitterfittan

Långt om länge fick jag tid att läsa Maria Svelands bok, har tyckt att omslaget är så ljuvligt! boken är inte så dum heller! En hel del tänkvärt om hur lätt man genast fastnar i ojämnlimkhet när barnet/barnen kommer.. Det är intressant med genusfrågor, vi läste in oss rätt bra inför uppsatsen och så fort det handlar om familjeliv inklusive barn så sitter man lätt fast i cementerade könsroller. Ingen har sagt till mig att jag varit duktig när jag varit föräldraledig med dottern men om sambon visar sig kapabel att byta en blöja på avkomman så vill omgivningen dela ut en medalj. Det intressantaste är väl alla exempel på hur kvinnans underordning manifesteras i samhället, även i en tid då vi skall föreställa vara jämnställda. Killar tar plats och får ha självförtroende medan flickor skall vårda sitt utseende och inte behöver kunna något. Jag minns fortfarande läraren som när han vikarierade i vår klass på tekniklektionen gick igenom verktygstavlan "det är är en hammare! Flickor har ni sett en hammare? Pojkar - visa flickorna hammaren!"  Gubbdjävel! (som tur var så var den ordinarie teknikläraren betydligt bättre) 

Kommentarer
Postat av: Ylva

Vill du se en yxa, så dra ner min byxa, som man kan sjunga med i när man är jättejävelfull...

2008-06-10 @ 13:00:10
URL: http://yfronten.blogg.se/
Postat av: Sissi

Usch... Vilken äcklig mansgris!! (Så synd att man inte kan lägga in dig i Feedreadern så jag får uppdateringarna direkt!)

2008-06-12 @ 11:32:24
URL: http://sissilinnea.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0