Bokfemman

Via y-fronten hittade jag Malin och hennes bokfemmor . Kul idé att lista fem favoriter men jag tror inte att jag kommer att lyckas hänga på varje vecka.
Den här veckan var det ett rätt kul tema. Fem favorit bokserier. Genast får jag samma problem som ursprungsfemman, det blir främst barn o ungdomsböcker som poppar upp...
Men nu var det alldeles för längesedan som jag bloggade om böcker så jag måste bara försöka nappa på den här idén.
Håll tillgodo, här är mitt försök till bokfemma,

"the Russel-novels" Laure Kings böcker om Mary Russel och Sherlock Holmes. Jag har aldrig varit nått större Holmes-fans men det här gillar jag. De två första delarna har översatts till svenska och då hetter första delen Drottningfällan

Liftarens guide till galaxen Douglas Adams böcker behöver kanske ingen närmare presentation. Jag älskar hans sätt att leka med språket, det roliga är att översättaren faktiskt lyckats förmedla mycket av den känslan även i den svenska utgåvan. En triologi i fem delar, fast egentligen är det väl bara del ett som räknas? Filmen var en besvikelse däremot

Sagan om Isfolket Altså, som bibliotekarie skall man väl inte erkänna att man älskade Margit Sandemos Isfolketserie? Men jag läste dem vid precis rätt tidpunkt. Njöt av de fumliga sexsenerna och var lite småkär i vissa delar av persongaleriet och grät förtvivlat när favoriter dog... Idag kan jag inte läsa om dem med samma glädje eftersom jag ser språkmissarna, allt de taffliga passagerna... och det stör mig men samtidigt har de betytt så mycket för mig att det ändå skänker ett slags eko av den läsupplevelse de gav mig första gången.


Världens ände Minns inte vem som skrev dem får ta och googla på det senare), fyra böcker om några syskon i ett hus på landet med mängder av djur i varje böcker, jag älskade dem och drömde om ett sånt liv. Vore kul att hitta dem på nått antikvariat men de skulle förmodligen inte hålla för en omläsning så det är kanske lika bra att inte lyckas.

Mina Drömmars stad Fogelströms stockholmsserie var en av de tidiga vuxenböcker jag minns att jag tog mig igenom. minns hur jag grät när Hennings Lotten dog.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0