bokstaven L

I Malins bokutmaning gäller det att nämna en titel och författare på den aktuella bokstaven, om man vill får man även nämna en litterär karaktär. Denna vecka är det Bokstaven L som gäller.

Liftarens guide till galaxen (adams) - måste ju bara nämnas eftersom den betytt en hel del för mig både när det gäller hans humor och ordvändningar. Sedan hittar man då o då folk med samma referenser så man kan sitta vid ett krogbord o tycka att den fulle engelsmannen mitt emot är jättetrevlig för att han säger sig vara "from a small planet near betelguse"
Selma Lagerlöf för att hon tillhör de klassiker jag läst med behållning även under tvångsläsning och för att jag också vill ha ett grönt bibliotek och en koppardiskbänk ;) (iaf när jag var elva).
Lovis - Ronjas mamma.. man kan säkert analysera kvinnorollen ett par varv men jag förknippar henne med trygghet.

Kommentarer
Postat av: RS

Hej kulturfyrekompis: Om du känner för det finns en ny kulturfyra att svara på: http://kulturbloggen.com/?p=1277

Om romanfigurer.

2008-08-28 @ 11:28:15
URL: http://kulturbloggen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0