sota för linjen

Blev så förvirrad... fick svar att det inte var ekvatorn utan datumlinjen man passerade... trodde snällt på det tills sambon sa att datumlinjen går på andra hållet... Hmm.. gravidhormoner eller ej. NU gjorde jag iaf det jag borde gjort från början och använde mina kunskaper i informationssökning (jodå- de finns men ibland tvivlar jag)
Efter tre minuters sökning kan jag nu konstatera att a; det ÄR ekvatorn man passerar B traditionen med kung neptun kallas "sota för linjen". Har sett gamla svartvita bilder från sådana tillställningar men kan inte komma ihåg om det var ur morfars eller gammelmorfars album. Gjorde iaf ett visst intryck eftersom det benhårt sitter kvar fragment av det hela mer än 20 år senare..
Fenomet kallas också linjedop.
Linjedop, dvs. dop av den besättningsmedlem eller passagerare som första gången passerar ekvatorn, har förekommit i många år. Havets härskare och gud - Neptunus - förrättar dopet som kan innebära påfrestelser för dopoffret i form av rakning av huvudet, insmetning med färg, intagande av "medicin" eller annat.. Nedan visas en dopattest från 1928 och offret efter dopet..
från:http://www.ihrelawfirm.se/Artiklar/linjedop.htm

eller googla lite efter termen "linjedop"

Så! Nu vet både jag och ni hur det ligger till...

Förresten. Datumlinje är inte totalt fel heller... Vissa amerakanske kryssningsfartyg kör liknande Neptuncermonier vid passagen av just datumlinjen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0