Bokfrågornas ABC - J

Hos Lilla O har vi nu kommit fram till bokstaven J:

http://lillaosblogg.wordpress.com/

  • Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.
  • Berätta om en bok om eller av en journalist.
  • Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.
  • Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.
  • 1.Jag gillar Charlaine Harris vampyrserie (som ligger till grund för TV-serien "Tru blood". Där berättas det faktiskt i jag-form... Läs för sjutton inte den usla venska översättningen bara.
    2. Här måste jag ju få tjata lite om Barbro Alving. Tycker att det är fantastiskt att hennes kåserier till största delen fortfarande känns underhållande. Hon skrev under signaturen "Bang" och som "Kärringen mot strömmen" Vissa texter får mig att sitta o småfnissa i soffhörnet även vid omläsning.
    3. I "Bergets döttrar", av Anna Jörgensdotter, som jag läser nu finns det edn del av det.
    4. Får jag dra till med Stieg larsson igen? Förstår inte varför det blev sånt liv om böckerna, han hade mest tagit standardideerna från ett gäng amerikanska, eller iaf engelskspråkiga, deckare o placerat dem i svensk miljö...


    Kommentarer
    Postat av: Lilla O

    Bang har det aldrig blivit av att jag läst. Låter definitivt bra!

    2010-01-31 @ 11:13:26
    URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0