Vampyrens märke

En dag väntar en död kille vid Zoeys skåp i skolan. Det är en vampyrspårare och han är där för att märka henne. Hon kommer att förvandlas till vampyr och måste därför bege sig till internatskolan "Nattens hus" där hon kommer att få lära sig allt hon behöver veta inför sitt nya liv. OM hon nu överlever förvandlingen vilket inte är självklart.På skolan stöter hon omgående ihop med den bitchiga Afrodite och börjar rätt snart misstänka att allt inte står rätt till på nattens hus.
Jag snappade åt mig den här boken vid förra biblioteksbesöket för att jag ville ha något lätt att läsa eftersom min läshög är rätt mastig just nu. Jag märker omgående att jag äe För Gammal för storyn... Det är så high-schoolinriktat att min förmåga att identifiera mig är täckt av mossa. Språket skall vara ungdomligt men jag tycker det känns tillkämpat? Min ålder igen? Översättarmiss eller tycker tonåringar i målgruppen om det? Alla vampyrerna är "sjukt snygga" och jag är fort rätt trött på den frasen. Skolan är allt det där tonåringar önskar (tror författaren) att skolan vore och vi slänger in lite kärlek, vänskap, familjekonflikter, minoriteter, homosexualitet, homofober, maktkamp, mobbing, amazoner, gudinnetro... o vampyrism då.. Rör om o låt koka. Kanske tar de in för att locka alla med första delen? Jag tyckte det var rätt fånigt men det hindrar inte att jag kommer att läsa del två med. Måste ju ge det hela en chans till - det är ju vampyrer med för sjutton!
P. C Cast och Kristin Cast som skrivit den här boken är föresten mor och dotter.


Vampyrens märke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0