Bokfrågornas ABC - L

Dags för bokstaven L i Lilla Os alfabetsfrågor.

  • Jag älskar listor och har listat lästa böcker sedan 1999. Hur kommer du ihåg vilka böcker du läst? Skriver du listor?
  • Lyrik ligger mig också varmt om hjärtat. En genre som hemska svensklärare har förstört för allt för många. Vad är din relation till lyriken? Har du någon favoritpoet eller favoritdikt?
  • Ledamöterna i Svenska Akademien är aderton till antalet. Vem är din favorit bland nuvarande och gamla ledamöter? Har du någon du inte förstår dig på?
  • Sjung långsamhetens lov eller inte. Jag vill i alla fall att du ska berätta om en riktigt långsam bok som du läst.

1.En period skrev jag upp alla titlar jag läste i en skrivbok... Tyvärr började jag inte på nån ny när den var full så det är några titlar som gått förlorade i dimman. Nu försöker jag få med allt jag läst i bloggen.
2.Jag älskar den så länge jag själv får välja vad jag skall läsa och slipper analysera. En period skrev jag mycket egna dikter. Favoriter varierar med ålder och dagsform men Ferlin, Boye, Gullberg, Wine och Aspenström är några. Dorothy Parker och Wendy Cope är bitska pennor man kan njuta av.
3.Har pinsamt dålig koll på ledarmöterna...  Tyckte att det var kul att Lotta Lotass blev invald.
4. Jag har läst långsamma böcker av bägge slagen, sånna som får en att njuta och sånna som får en att lida. "på spaning efter den tid som flytt" är väldigt vackert språk men låååååååångsam så jag har haft svårt att få styrfart i läsningen. Tror jag tog mig igenom tre fjärdedelar innan jag gav upp men nån gång kanske jag lyckas.


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Wendy Cope har jag inte läst. Tack för tipset. Inte Lotass heller, men det känns som om jag borde göra det.

2010-02-16 @ 22:41:05
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0