snö?

Varje år kommer snön som en smärre chock för en del...
Folk kan plötsligt inte köra bil, det kan ju vara halt när det snöar? Därför kryyyyyyyyyyyyper alla slirande fram istället för att köra om i 130 vilket de hade gjort om det varit glashalt men utan det där hemska vita.
Fröken Lund, vars eminenta blogg jag brukar smita förbi och läsa, skrev ett inlägg om skåningars reaktion inför snö som fick mig att nicka och humma instämmande....
Förstår verkligen inte varför det skall vara en överraskning att det snöar i Sverige, och folk borde väl liksom minnas det från år til år? Eller handlar det om en kollektiv förträgningsmekanisk som drabbar alla söder om Sundsvall och bidrar till att minsta lilla snöflinga ger krigsrubriker om "snökaos"?
Fast det som RIKTIGT irriterar mig är snöröjningen - eller bristen på snöröjning. Den här gången stod nog snöplogen inte bakom kanoten, skördetröskan och pelletssäckarna i förådet för nu kom den ut redan samma morgon som det snöat ordentligt, måste varit en vikarie som körde för de hade inte plogat av hela vägbanan... Å andra sidan hittaade inte sandbilen ut förränpå kvällen men det var så torr snö så man hade inte börjat halka omkring iden.
idag har jag sjuvat barnvagn i snömodd... för även om de plogat trotarerna plogar de vägarna oftare och så blir det fina små snövallar och ingen djäkel ser til att de skottas bort. Tur att man inte är på rulatorstadiet ännu så man kan gå ut och ta sig fram om än på egen risk.

Kommentarer
Postat av: Fröken Lund

En annan sak som stör mig också är att man inte verkar vilja sanda i Skåne. Här ska det visst saltas på vägarna. Även då det är nedåt -10 grader. Sand löser de flesta problem. Salt är skadligt för bilarna. Sand bra. Salt dåligt.

2007-02-26 @ 00:11:51
URL: http://blickstilla.blogspot.com
Postat av: Fröken Lund

Måste bara tillägga: Det händer inte ofta, men det händer faktiskt att det blir nedåt -10 grader även i Skåne. Och jag upprepar, sand bra - salt dåååligt.

2007-02-26 @ 00:12:53
URL: http://blickstilla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0