På resande fot

Hatar ALLA anställda chaufförer och tågvärdar i hela kollektivtrafiken barnvagnar? De verkar tro att vi släpar omkring på dem bara för att djävlas med dem. Har träffat EN chaufför som glatt och positivt hjälpte mig med vagnen när jag skulle in och ut. Katten vet om han räknas eftersom jag kände honom lite från förr men eftersom det var min första bussresa så var det ju skönt att få lite hjälp den gången. Annars suckar de tungt och stönar när man ber dem hjälpa till, alternativt sitter kvar och låssas att de inte ser en så att någon av passagerarna skall hinna hoppa fram och erbjuda sig att hjälpa till. (Det körde onsdagens chaufför med).

ÄNNU värre är när de stänger bussdörrarna om vagnen eller om passageraren. En bekant hamnade rejält i kläm på en resa, vagnen och barnet klarade sig som tur var men hon fick ingen ursäkt av chauffören och efter att ha jagat västtrafik (värsttrafik?) fick hon kompensation i form av ett hundrakort (inte särskilt generöst).

För att inte tala om hur hopplöst det är att försöka åka buss med barnvagn OCH hund. Det är ett uppdrag för dem som tror sig ha starka nerver och då har jag ändå bara åkt en rätt glest trafikerad buss ut på landet. Skulle knappast funka att ta sig till kompisen som bor på en ort där jag måste resa rätt igenom Göteborg först och därmed byta minst en gång.

För att toppa den underbara servicementaliteten så kostar det mer än hundrafemtio spänn tur och retur för mig att åka till Göteborg plus att det tar en evig tid. Hittar man en tågförbindelse så kan det vara riktigt överkomligt och bekvämt men då är det ett undantag. Egen bil är både billigare, bekvämare och smidigare.

Och så undrar de varför folk inte åker kollektivt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0