Snöblomma och den hemliga solfjädern

Den här boken av Lisa See fick förlja med hem från biblioteket av två anledningar. Dels att den såg lagom lättsmält ut på framsidan och dels var den lagom tjock för att man skulle orka hålla den med en hand (eftersom jag för det mesta har en bebis i den andra).
Det är en historia om vänskap mellan två kvinnor i artonhundratalets Kina, de är födda samma dag och deras öden länkas samman redan som barn. Jag vet inte hur genuin skildringen av det dagliga livet i dåtidens Kina är men författaren lyckas för det mesta att visa hur mycket hon läst på utan att berättelsen övergår i föreläsning. Kanske inte någon stor litteratur men ett trevligt sällskap under några timmar.
Det som stannar kvar längst är dock  en detalj om huvudpersonens lindade fötter. De anses perfekta och därför får hon ett mycket bättre äktenskapligt parti än hennes klasstillhörighet hade gett. Hennes fötter mätte sju cm och det är detta som får mig att stanna till. Sju cm långa fötter var vad min dotter föddes med! Vi mätte dem eftersom de såg så stora ut till den lilla bebisen men att tänka sig en vuxen kvinna med samma storlek?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0