A spell of winter

Det här är bitvis en väldigt vacker bok tycker jag.
 Syskonen Rob och Cathy växer upp på ett engelskt gods hos sin morfar. Föräldrarna är frånvarande o bit för bit får man veta varför. De är utlämnade till varandra och går över gränsen för syskonkärlek, något som leder till än fler mörka hemligheter i familjen. När första världskriget bryter ut leder det till stora förändringar - men i förlägningen också till en möjlig nystart för Cathy.
I början hade jag lite svårt att fastna i historien men när sista meningen var läst vaknade jag till med en förvåning "är den redan slut?" Sen är jag ju svag för det här med engelsk, excentrisk adel på stora gods.
Jag läste om den här boken av Helene Dunmore hos Paperback Lover där den är första boken i hennes "Orange Prize-utmaning" (den kammade hem det 1996) och blev så sugen att den slank med i nästa bokbeställning. Tack för det tipset! Tänk om jag hade missat den?

SPELL OF WINTER


Tycker förresten att det här omslaget är rätt trist?

Kommentarer
Postat av: Paperback Lover

Åh vad fint du skrev om den. Vad glad jag är att du tyckte så mycket om den. Nästa bok i utmaningen har liknande mystiska drag, men det är mera språket än handlingen som är anledningen till det. Den är mycket mera mörk.



Du gillade inte omslaget? Nej, det kanske inte säger så mycket om historien, men jag älskar färgerna och kompositionen. Kul att smak kan vara så olika.

2010-02-11 @ 08:16:12
URL: http://paperbacklover.blogspot.com
Postat av: MariaH

Tack!

Bilden i sig är fin men det är väl just det att den passar så dåligt till historien som gör mig grinig...

2010-02-11 @ 12:05:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0