presidentens val

Jag undrar om jag missat någon del eller om det bara var lite för längesedan som jag läset den förra boken av Anne Holt. Känns som det finns några luckor mot vad jag kommer ihåg men det kan ju också vara högt medvetet av författaren. Jag hade nog inte ens grubblat på det om jag kommit ihåg tidigare delar bättre än vad jag gör.

USA har fått sin första kvinnliga president, norskättade Helen Bentley och hon väljer att göra sitt första stadsbesök till just Norge där hon skall delta i firandet av nationaldagen. Men på morgonen den sjuttonde maj dyker inte presidenten upp och hotellrummet är tomt. Kvinnan har försvunnit ur ett låst hotellrum utan några spår och oro och panik börjar sprida sig.

Det här är en historia om hemligheter och om vad terroristattackerna den elfte september har fått för följder för folks liv och inte främst en "låsta rummet gåta" som reklamen kanske ger sken av. Hanne Vilhemsen är med på ett hörn. Jag tycker det känns som Anne Holt har tröttnat på sin hjältinna och försöker se hur mycket hon kan komma undan med innan folk ger upp. Skall bli spännande och se om detta håller i sig i nästa bok där Hanne tydligen skall vara huvudperson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0