Dead untill dawn

Nu har jag läst första delen i Sukie Stackhouse-serien av Charlaine Harris. Hade läst så mkt om den innen så det var lite jobbigt att skruva ner förväntningarna, tror de var orättvist höga eftersom alla tycks älska dem. Kanske beroende på att de ligger till grund till TV-serien "true blood" Jag kände ett segt motstånd första biten, mkt beroende på att jag hade svårt att skaka av mig alla rykten o läsa förtutsättningslös men kom in i den bättre sedan o inatt hade jag svårt att släppa den när det bara var några kapitel kvar. Insåg för en gångs skull mitt eget bästa o läste ut resten imorse och den är helt ok. Jag hade räknat ut ett o annat snabbare än författaren avslöjade det så jag kunde få känna mig lite duktig o kommer att jaga fortsättningen men jag tror jag tycker att Sukie var lite mesig (förlåt, förlåt, förlåt alla fans som eventuellt råkat snubbla in här!) men det finns vhelt klart hopp om att hon utvecklas i en intressant riktning. 
Gillar alla syrliga hänvisningar till Anne Rice o hennes vampyrer och är nyfiken på åt vilket håll det kommer att utvecklas men jag kan inte för mitt liv bestämma mig för om jag tycker om omslaget eller inte, pendlar mellan att anse det skitfult och tycka det är jättecharmigt.
Funderar annars en del på vem som inspirerat vem när det gäller alla mina vampyr/shapeshifters-serier. Har de lånat av varandra eller från nån gemensam inspirationskälla? (saker som man kan grubbla över sömnlösa nätter). Har läst Charlene Harris, Patricia Briggs, Laurell K Hamilton o Kate Amstrong o det finns en del likheter o skilnader i respektiva mytologi som jag sysselsätter mina små grå med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0