Dagsverken och motgångar.

Det finns mycket man inte skall göra.... till exempel gå ifrån när man fyller på ankornas balja, glömma bort vad man höll på med o låsa in dem för kvällen. Vsserligen är det dåligt tryck på vattnet i lagårn men trägen vinner o när jag kom ut morgonen därpå hade ankorna fått en simbassäng o nästan allt var genomblött.  (gissa om jag använde fula ord när jag kom på vad jag gjort?) Jag hörde att det var något eftersom de pratade upprört när jag kom ut. Nåja, tur att det var ankorna som iaf gillar vatten, de uppskattade det hela när vattnet slutade rinna till. Efter att det torkat upp hjälpligt har jag mockat ut genomblött strö o kört ut på landet. Hade SÅ ont i axlarna när jag var klar men då var det stöat o fint i ankhuset igen. Dessutom hade jag fixat hönornas bostad med, rätt smidigt jobb nu när de fattat att de skall sova på pinnarna så mesta mockningen är där under.
Hönorna har dessutom förärat mig årets första ägg! Tror att det är en av marandamerna som värpt det. Blev riktigt glad över det för det känns som ett vårtecken. Vårkänslorna har vaknat hos ankorna med. Holger försökte få till det med en av ungdamerna men hon förstod inte var det var frågan om o Holger kom inte riktigt ihåg hur det skulle gå till... han hade ställt sig i fel ända så att säga (eller så har ankorna mer avancerat sex än jag kände tilI) Minst en av Holgersönerna börjar jaga damer men de är oerhört kallsinniga inför hans uppvaktning. Misstänker att jag snart kommer att få ta bort två gossar för att det inte skall sluta i kaos men jag bävar lite för det. Har bestämt mig för att behålla en av pojkarna som nästan bara har vitt på halsen, igår slog det mig att han måste naturligtvis kallas Nils (nils Holgersson).
Barnet satt i sandlådan o fixade trots att den nästan var bottenfrusen men lagom till jag hade mockat klart ville hon gå in. Gick in o fixade mat o sedan tänkte jag att jag skulle baka... kan säga att det projektet inte slog väl ut. Tänkte baka siraplimpor igen efter ett recept jag hittat på bloggen kryddburken men rågsikten var misstänkt lite kvar o så upptäckte jag att jästen var slut (gissa om man är glad att upptäcka saknade ingredienser innan man drar igång). bestämde mig för att ta det en annan dag o göra kärleksmums istället.... smälte smör, blandade ihop resten av smeten o in med det i ugnen.... tio minuter senare tittar jag till kakan. Men vänta, vad är det som står på spisen? smält smör! Som borde varit i kaksmeten. Dags för svärord mellan sammanbitna tänder. Kan säga att det inte alls smakar som det skall om man råkar göra en lightversion. Tur att jag iaf lyckades hitta några gamla pepparkakskolor så att jag fick ge utlopp för mitt godissug.
Läste ut en av mina böcker under dagen med, kändes som en framgång att jag tydligen blivit så säker på engelska att jag kan snabbläsa det nu. Även om det inte är nobelprisnivå på texten så var det kul att upptäcka att jag kan tillgodogöra mig den fortare nu än när jag började läsa på engelska. Då tog en bok på engelska som snabbast nån vecka eftersom jag stannade ideligen och fastnade på ord jag inte kände igen. En väldigt hackig läsning jämfört med hur snabbt jag läser svenska texter men nu flyter engelskan om det inte är för udda termer. Fastnar fortfarande på vissa uttryck o ord man kan oftast fortsätta o begripa ungefär vad det borde betyda.

Kommentarer
Postat av: Sonja

Hi! hi! Mycket att tänka på :)

Hur stor är ankflocken nu egentligen?



Kramisar Sonja!

2009-01-18 @ 12:29:19
URL: http://sonjac.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0