Fyra ungdomsböcker

Har blivit dåligt med redovisningar av lästa böcker det sista...  Så nu kör jag ett uppsamlingsheat med fyra böcker jag läst för jobbets räkning.

En Plats de kallar Lyckan - Mårten Sanden

Mia har hoppat av skolan, jobbar på en pizzeria och är kallsinnig till väninnans försök att tussa ihop henne med pojkvännens kompisar. John försöker hålla skenet uppe inför sina rika kompisar, pappan har tappat greppet när mamman stack och super istället för att städa eller handla mat. Av en slump hittar båda de här personerna till ett lusthus i en park utan att de vet om varandra. När John bestämmer sig för att bo tre veckor i lusthuset och låta omgivningen tro att han åkt på språkresa till frankrike så träffas de tillslut. De är väldigt olika men kommer bra överens och lär känna både varandra och sig själva.

Jag tyckte att det var en fantastiskt söt bok, om än med lite väl tillrättalagt slut. Trovärdigheten kan kanske diskuteras i hur allt löser sig till det bästa men är det inte så vi önskar att livet kunde vara? Det handlar mycket om att våga stå för den man är istället för att spela en roll som förväntas av en.

Pokermongo - Hans Carstensen

Tomas har hoppat av individuella programmet, blivit av med sin ungdomspraktik för att han inte gick dit, blivit hemflyttad till mammans lägenhet igen och är åtalad för något som hände när han följt med mammans kille ut med jaktlaget. Det går inte så bra för Tomas kan man sammanfatta det hela med. Han vill ingenting, gör ingenting och blir åtsagd vad han borde göra. Så läser han en pokerskola i en av mammans kvällstidningar och blir besatt, pokerbordets regler borde kunna tillämpas på världen i stort och han använder pokertipsen som en manual till hur man skall handskas med livet. Ett knep som kanske inte fungerar så klockrent...

Jag tyckte bra om början men sedan blev jag arg, Tomas är så passiv och grubblande att jag blir vansinnig. Det finns en del ljuspunkter men jag tycker att han är så jobbig att jag helst vill ge honom en spark där bak...

Ingen rädsla - Niklas Krog

Turk spelar basket i Alviks killag. Han heter Mattias egentigen men har alltid kallats för turk, nått som får tjejerna i Akropol - ett basketlag från Rinkeby - att skratta hejdlöst. En av tjejerna är kaxiga Ayla och vid varje match som de två stöter ihop så blänger de här två på varandra. Men de blir allt nyfiknare på vem den andre är även om de inte själva vill erkänna det.

Den här boken handlar vääääääldigt mycket om basket... Jag vet inte om matchresultaten är bra skildrade eller ej, eftersom mitt intresse för sporten är nära noll såg jag de mest som transportsträckor men jag gillade resten av boken och blev rejält nyfiken på karaktärerna och hur det skall gå för dem. Niklas Krog har själv en bakgrund som basketspelare i Alviks herrlag och tog SM-guld 1986

Väktarens lärling - Joseph Delaney

Första delen i en fantasyserie.Den unge Tom ward blir antagen som lärling hos väktaren. En man vars uppdrag är att skydda människorna från övernaturliga och onda väsen som hotar lugnet och friden. Det är ett hårt och farligt jobb. Några av de tidigare lärlingarna har dött efter att de begått misstag och om man lyckas överleva så blir man ensam, folk har respekt men är också rädda , ingen vill egentigen umgås med en väktare. Tom får lära sig hur han skall handskas med boggartar, häxor och annat men han luras att begå misstag och släpper lös en stor fara som även kommer att hota hans familj.

Jag är ingen van fantasyläsare, brukar tycka att det blir för mycket namn och kartor men här hade jag inte det problemet. En spännande historia när jag kom över mina inledande problem med att huvudpersonen är så naiv och låter sig luras. Har lagt undan del två, Väktarens förbannelse, och hoppas att jag skall få tid för den. Verkar lovande tycker jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0