bokenkät

Under veckan har flitiga bokbloggare i mängd svarat på en enkät om böcker. Såg den först på ett hem utan böcker men hade inte tid att svara själv förrän nu. 

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Jag har nog förträngt det mesta... Kommer ihåg när jag kämpade mig igenom "inte utan min dotter" och försökte förstå varför alla tyckte att den var SÅ fantastisk
2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Liftarens guide till galaxen (Douglas Adams) samt Husdjur till husbehov av Håkan Hallander
3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
American Psyco av Brett Easton Ellis innehöll scener som jag fortfarande kan bli illamåenda a om jag råkar tänka det minsta på dem
4. Vad använder du som bokmärke?
Kvitton, avrivna pappersbitar, snören, spelkort, pennor (funkar om man inte slår igen dem) eller vad jag kan få tag i som är rent. 
5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
Förr öerallt... Men livet som småbarnsförälder gjorde ohämmad läsning till en svåråtkommlig lyx. Har iaf fördelen att kunna läsa en del på arbetstid. 
6. Vad var den första bok du läste?
Jag minns inte, skulle tro att jag öat mkt i mammas gämla barnböcker från folket i bild..
7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Gillar inbundet bäst men plånboken gillar pocket
8. Vilken bok läser du nu?
Skall just börja på Jävla John av Eva Dozzi, så läser jag kilovis med böcker för dottern,
9. Och vilken sida är du på?
Har inte hunnit öppna o läsa ännu
10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Har en diktbok som jag klottrat i under tonnåren men annars anser jag att böcker antecknar man inte i... Fast eftersom jag har sårt att släppa böcker u nder läsning har det hänt olyckor vid matbordet. (spaghetti är inte bra som bokmärke!) Men biblioteksböcker skall man vara rädd om!
11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ofta askräcker omslaget mig... men det kan luras med, Jättens hus ar inte alls som jag trodde av det blomiga o disiga utanpåverket.
12. Sidantalet, då?
Tjocka böcker verkar läskande, de tar inte slut så fort
13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, nej, nej! Så GÖR man inte! Däremot kan jag bläddra fram o kika på hur många sidor det är kvar
14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Åtskilliga, vissa gamla änner måste man ju träffa igen för att må bra 
15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
tappat böcker på tårna, gills det?
16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Börjar lära mig att skiljas från böcker nu... Annars hade jag inte fått plats själv vid det här laget
17. Tar du med dig boken du läser på toa?
enda stället man får läsa hjälpligt ifred på nur för tiden
18. Just det, läser du i badrummet?
När jag hade badkar så läste jag gärna i badet - men inte biblioteksböcker. ville inte riskera livet på andras egendom
19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Skriver diverse lappar med böcker jag vill läsa, sedan tappar jag bort dem o när jag återfinner dem brukar jag kunna stryka åtminstone någon titel. En period skre jag upp alla titlar jag läste men tyvärr kom jag aldrig igång igen när det var dags att byta bok. Nu skriver jag om en o annan bok i bloggen men inte alls i den omfattning jag inbillade mig när jag började blogga 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0