Bokfemman, favorittema

Det tog en hel del funderande innan jag kunde skriva veckans bokfemma så här i slutet av veckan... man skulle lista böcker i sitt favorittema, det som alltid får en att bli extra sugen på att läsa en bok och jag gick totalt i baklås... Först tänkte jag på djurtema men det stämmer ju inte riktigt, iaf inte på den här sidan puberteten... Så slog det mig plötsigt; skräckgenren! Jag blir ju alltid lite sugen när det kommer en bok med nått slags skräcktema och allra helst då vampyrer... Då blev det genast självklart, eller iaf nästan enkelt för även om jag läst mkt inom den genren så är det inte allt som man har nån vidare lust att minnas,

Dödsbädden. en novellsamling av Stephen King som jag läste för åtskilliga år sedan (första gången var för över tjugo år sedan... så det var kanske lite väl tidigt egentligen) men jag kan fortfarande få lite mardrömstankar av att tänka på novellen med garderobsmonstret. *brrr*

En vampyrs bekännelse, eller som den hette i de första svenska utgåvorna "samtal med vampyren" är första delen av Anne Rice´s vampyrkrönika. Den har blivit en rätt usel film med Tom Cruise och Brad Pitt med och jag förderar helt klart vampyrromantiken i böckerna.

Varulvarna av Whitley Streiber är en sån där bok som jag inte förstår varför folk inte pratar mer om, jag menar om man kan gå igång på Da Vincikoden så vore det väl lika intressant med varulvar (eller menar ni att det inte skulle vara fullt normalt *s*).

Låt den rätte komma in av John Aijvide Lindkvist, Ett tydligt exepel på att det inte bara är jag som läst en massa skräcklitteratur. Tycker mig känna igen var han hämtat delar av inspirationen. Kul dessutom när jag även har gillat nästa roman och novellsamling som han hunnit med efter denna. Skall visst bli film med men det projektet är jag rätt skeptisk till.

Biten av Kelley Armstrong är första delen om Elena som blir biten av en varulv och inte alls är vidare förtjust i den sits det har satt henne i. Kanske inte lysande litteratur men fantastiskt underhållsvärlde för min del. Två delar översatta till svenska och jag tror att sommarens läsprojekt blir att skaffa och läsa ett par delar som inte översatts.

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag gillar din bokfemma! Alltid bra med lite nya uppslag!

2008-03-10 @ 10:01:31
URL: http://lindaspysselblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0