Bokfemman, sorg

Veckans tema i bokfemman (som Malin tydligen tröttnat på lagom till jag upptäckt den... rätt typiskt) är sorg. Det var inte så lätt som jag först tänkte.
 Medlängre betänketid hade det nog kunnat bli en annan lista men jag ville inte komma så långt efter...


Hej då allihopa!  Jag läste Conny Palmkvists bok något år efter att min egen mor gått bort i cancer. Det bidrog nog till att den gjorde så starkt intryck på mig. Trots att han hade ett annat sätt att närma sig (eller undvika att närma sig) sorgen så hjälpte läsningen mig i mitt eget sörjande.

Black Beauty  Anna Sewel Det finns flera bearbetade varianter men man skall inte läsa de tillrättalagda utan den ursprungliga, som faktiskt skrevs som ett inlägg för att förbättra situationen för Londons droskhästar. Visserligen många år sedan men första gången jag läste den grät jag floder när Ginger dör

Rosario är död Maj Gull Axelsson Gripande berättelse om hur vidrigt livet kan vara (och sluta) för vissa människor på den här planeten.

Mannen som kunde tala med hästar Nicholas Evans Jag fick den i julklapp när den kom, sträckläste och grät

Bröderna Lejonhjärta Astrid Lindgren Den platsar på min lista med, det ÄR väldigt sorgligt emellanåt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0