Bokfemman, glädje

Bokfemman den här veckan har temat glädje.... Vete sjutton om det är så mycket enklare än sorg? Fast i grunden är det kanske bara jag som är rätt ofokuserad vad gäller min läsning, Den gamla läsdagboken ligger nedpackad någonstans och det blev aldrig av att påbörja en ny, får nog ge mig själv en spark där bak så det blir gjort...


Jan Berglins serier. De stornästa gubbarna kan ibland förmedla hissnande guldkorn och jag fnissar gott när jag bläddrar i mina gamla bokmässefynd.


Kärringen mot strömmen Allt har inte hållit för tidens tand men jag blir så där lätt i hjärtat av att läsa hennes kåserier. Det är inte dåligt att å till kåserier som fortfarande är underhållande sextio år senare, Barbro Alving kunde skriva hon!


Liftarens guide till galaxen måste ju få en plats här med, jag tycker ju att det är så kul med Douglas Adams småtorra humor.


Hungriga Handväskan är en bilderbok (av Katarina Mazetti) om en tant o hennes handväska som en gång var en krokodil... Dottern är fortarande något för liten för att uppskatta den men jag fnissar gott


Wendy Cope  har skrivit en del dikter som får mig att sitta o flina, hittade henne först genom den här dikten:

"Bloody men are like bloody buses
You wait for about a year
And as soon as one approaches your stop
Two or three others appear.

You look at them flashing their indicators,
Offering you a ride.
You're trying to read the destinations,
You haven't much time to decide.

If you make a mistake, there is no turning back.
Jump off, and you'll stand there and gaze
While the cars and the taxis and lorries go by
And the minutes, the hours, the days."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0