pladder

all motion i poolen gör en hungrig... jag har fått ett ryk o tycker plötsligt att det är kul att fixa mat... det har bara kännts som en trist nödvändighet under en väldigt lång period men nu är jag inspirerad igen. Lite jobbigt igår när jag fick ett ryck o gjorde rabarberpaj mitt i värmen - men vad gör man inte för att fjäska med så trevliga gäster som "svägerskan" med sambo. De var här o provbadade till dotterns stora förtjusning (och vår med). Pajen blev bra men fick ätas inne eftersom vi tröttnat på alla närgågna getingar som ville vara med o dela.
Men idag var det svalare så då har jag fixat nått slags kycklinggryta och börjat väva planer för att baka ett o annat om det skall ge sjutton i att vara bastu ute... surfar runt efter lite roliga recept. Har ju alla jag fick via efterlysningen i minigrisens blogg... (Måste ju in där allt som oftast o kika på hennes söta grisar!) Där finns ett par jag helt klart måste pröva... O så måste jag få testlaga ett par saker jag hittat i Jamie Olivers böcker....
Ankan ruvar plikttroget o nya har snart en bra hög med ägg i sitt rede... Har gett upp det där med att plocka undan äggen eftersom hon bara blev sur o la ägg ute under ankornas spång ner i utegården. Dumt ställe eftersom den fälls upp o blir lucka till natten. Tycker att hon börjar låta som om hon tänker lägga sig hon med så vi får se. Om en vecka ungefär kan man börja vänta på resultat av kajsas ansträgningar. Hoppas att det blir nån liten dunboll med kantarellfötter iaf.
Sitter ibland o försöker studera hönshjärnorna. Har minst två galande tuppar nu, grannarna måtte älska mig?Tandori är störst men en riktig fegis.Fast än så länge räcker det att vara stor, De små marangossarna flyttar raskt på sig om han anser att de borde det. Funderar på om jag skulle dela upp dem i två flockar eftersom brahmatuppen kan vara i största laget för de andra damerna... Då skulle man ju kunna smuggla in ett par höns till.
Har sett otroligt fina får på blocket... men då måste man ju ha en vettig hage iordning o iaf ett litet skjul så de lär ju få flytta till nån annan... Men vackra var de! Sambon vill inte ha får för han tycker att de är så gapiga... Jag tycker det är charmigt men man kanske ändrar sig när man hör det dag ut o dag in o inte bara när man semestrar hos fårägare några dygn. Men det var väldigt vackra djur... Sedan har vi ju också de fatastiskt söta Roslagsfåren som är i en väldigt behändig storlek... gissa varför det inte blir får här? Jag kan ju aldirg bestämma mig...
Och JA, jag kan samla på mig lite av varje om jag får chansen mn menageriet får växa lite försiktigt så man vet att man hinner med hela gänget.. Just nu drömmer jag om ett par grisar, några får o kanske getter? sedan finns det ju lite fler sorters fjäderfän att samla på sig.
sambon låter liksom lite mindre entusiastisk än vad jag gör när menageriet kommer på tal? Kanin slår han bak ut inför men han har faktiskt hjälpt mig att snickra ihop en enorm fågelbur till undelaten (som kommer att få torgskräck där inne..) Vilket var tur för jag hade väl fortfarande stått med två brädor o en förvånad min ännu... nu är det bara nätandet och monteringen kvar.  

Kommentarer
Postat av: Lotta

Hej!



Va kul att hitta hit. Hittade inte så mycket om dina djur. Har du bilder? Har du Pärlhöns i kläckaren?



Ha en bra söndag//Lotta

2008-08-03 @ 10:11:41
URL: http://batslycke.blogspot.com
Postat av: Anna

Halloj! Kul att du gör lite reklam för mig ;).

Visst var det massor av fina recept i den lilla receptsamlingen! Själv har jag testat vinbärsgömmorna och de kan jag rekommendera varmt!

2008-08-03 @ 10:24:36
URL: http://www.minigrisen.wordpress.com
Postat av: Ylva

Får är inte särskilt störande, om man inte har dem alldeles inpå knuten kanske. De bräker faktiskt inte så mycket utan hejar mest när man kommer fram till dem för de vet att man är deras matmänniska.

2008-08-04 @ 11:04:12
Postat av: Ylva

Tycker absolut att ni ska ha minigris, fast inte inomhus. De är ju så himla gulliga!

2008-08-04 @ 11:05:29
URL: http://yfronten.blogg.se/
Postat av: Lotta

Hej och tack för artbestämmningen av min porslinsblomma! Kul att få kommentarer och hitta nya bekantskaper i cyberrymden. Härryda är ju inte så långt från där jag är uppvuxen (Rävlanda). Får är bekväma djur och det är inte alla som bräker jämt, oftast är det nog om de blir vana att bli matade med godsaker och då sätter det i samband med "människan". Vi har just nu ca 40 tackor med tillhörande lamm vilket blir ca 110 får totalt, det är Gotlandsfår, (grå, utan horn.

Ha en skön kväll.

Lotta

2008-08-04 @ 21:12:02
URL: http://lottaspyssel.blogg.se/
Postat av: Anna

Halloj! Din busa, du hann före till Lotta!

Stort tack för din artbestämning även hos mig!

Du, om du skaffar minigris, köp två.. så de har sällskap av varandra. Ett litet tips bara... låt dem bo ute i lagårn så behöver ni inte ändra hela ert liv ;).

2008-08-05 @ 08:58:11
URL: http://www.minigrisen.wordpress.com
Postat av: Anna

Nu e jag medlem i hoyaforumet, heter du "morellen" där? Tjing

2008-08-05 @ 10:15:09
URL: http://www.minigrisen.wordpress.com
Postat av: Lotta

Håller med den andra Lotta här;) mina får bräker inget mer när jag ropar på dem då svarar de.



Bräkande får får man när man ger dem godis o pellets och det gör aldrig vi av den andledningen. Sen behöver inte gutar pellets så man slipper det problemet hos dem iallafall. Ha en bra söndag//Lotta

2008-08-17 @ 11:44:50
URL: http://batslycke.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0