Allt för min syster

Nyligen kom en dom som gav ett par föräldrar rätten att skaffa ett syskon som genetiskt matchar deras sjuka barn för att en sådan matchning skulle ge en perfekt donator och inebära en möjlighet till bot för det sjuka syskonet.
Precis i den vevan höll jag på att läsa ut den här boken som handlar om samma sak.

trettonåriga Anna söker upp en advokat för attt få domstolsbeslut på att hon själv skall ha rätten att bestämma vilka medicinska ingrepp hon skall utättas för. Hon var just en sådant designat syskon och donerade navelsträngsblod till sin leukemisjuka syster redan ett par timmar efter förlossningen sedan har det rullat på o nu behöver systern en njure.
Jodi Picoult flätar ihop berättelsen genom att berätta ur de olika personernas synvinkel, Anna, hennes syskon och föäldrar, advokaten och hans ungdomskärlek som av en slump utsets till god man för henne har alla sin historia. Jag tyckte verkligen om den här boken o författarens sätt att berätta sin historia. Hon använder ett svårt ämne men faller inte i fällan att se allt i svart eller vitt. Det finns kanske inget rätt eller fel i den här frågan eller så beror svaret helt på vem man frågar. Författaren lyckas hålla ihop en historia som riskerar att spreta iväg åt hur många håll som helst och har sama förmåga som en del av mina favoritförfattare i deckargenren att vända historien åt håll man inte riktigt väntar sig. Slutet gjorde mig snopen och ledsen men samtidigt kändes det logiskt.

Det tog sin lilla tid att läsa den här boken. Barn som insjuknar i dödliga sjukdommar är inte precis det mysigaste att läsa om när man sitter med en pigg ettåring som helst vill tugga på boken man försöker läsa.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170013462


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0