Jenny

Igår köpte jag Jonas Gardells nya bok, vanligtvis brukar jag inte köpa skönlitteratur förän den kommer i pocket men det här ville jag inte vänta på. Den är ju en fristående fortsättning på "en komikers uppväxt" och "ett UFO gör entre" och även om jag inte tillhör Gardells generation så är det tillräckligt nära för att man skall känna igen sig. Oavsett tiden så kan man känna igen sig i skildringen av uppväxtens kkänsla av utanförskap, att inte höra till och kanske i sitt stilla sinne konstatera att man iaf kom lindrigt undan den tid av grymma hierarkier som skoltiden utgör.
"Jenny" känns lite lösare än de andra två, kanske för att den är så mkt mer koncentrerad än de andra två, här är det egentligen bara en historia som berättas, den om vad som egentligen hände Jenny veckan innan skolavslutningen och varför det blev så. Det är stundtals rätt vidriga saker som beskrivs och ändå så lyckas Gardell få det att kännas hoppfullt i slutet. Om livet suger så sug tillbaka....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0