shoppa sig lycklig

Haft en trevlig dag ihop med mina fiskvänner. Altså vännerna är inte fiskar men jag har träffat dem genom mitt akvarieintresse och idag var det dags för ännu en träff med fisktema. Vi kollade först en zooaffär och åkte sedan hem till en av medlemmarna från den exlusiva guldklubben som jag just förlängt mitt medlemsskap i. Han hade inrett pannrummet som akvarierum och hade en massa roliga firrar i flera fina små kar. Blv riktigt sugen på vissa av sorterna och jag och flera andra av stimmet fotograferade flitigt. Av någon anledning blir det så att man måste slänga minst fem sjättedelar av fotona men ett par blev jag riktigt nöjd med så här i efterskott. Efter fisktittandet följde fika (och ännu mer fisktittande) samt hemla trevligt tjötande. Mötet avslutades spontant med att nästan alla drog iväg till ännu en zooaffär för att hinna kika på mer firrar inan stägningsdags.
Väl där släppte jag lös min magra plånbok på ännu en bantningskur. Kom hem med flera fiskpåsar. Nu skall det bli asientema på ett av karen  (med undantag för de förvirrade skalarerna då) . Inhandlade praktbotior, det har jag saknat sedan förra gänget dog i samband med att vi flyttade. Det här gänget såg fortfarande pigga och livliga ut när ljuset släcktes för kvällen. bara att hålla tummarna för att de fortsätter så. Min plan för att  få dem att krylla på en gång var att köpa sex stycken så att de kunde stimma med varandra. Grävde visserligen djupt hål i kassan men taktiken ser ut att slå väl ut. De är överallt i karet samtidig känns det som. Det blev även ett stim jättedanio, som jag haft förmånen att se välväxta, utfärgade exemplar av "live" under förra delen av träffen. Vete katten om jag fallit för zooaffärens bleka firrar annars? De verkar ochså vara rätt krylliga av sig och utforskar karet. Sista firrarna i asientemat blev fem svarta kuhliålar, har varit sugen på sånna av och till men det har alltid varit för liten storlek på fiken eller för stor på prislappen så nu slog jag till när balansen mellan de faktorerna kändes OK.
Slutligen blev det ett stim av en, för mig okänd, tetra som hette moskitotetra. de skall gå i 110 liters och jag hoppas att ingen av de andra firrarna är så stor i käften att de försvinner som lunch. i affären såg man ett svagt blått skimmir längs med fisken men sedan de koppats in och vant sig vid karet ser de nästan violett självlysande ut, nästan som fejkfärgade fiskar. blir nog svårt att fånga på foto men det måste jag försöka få till. Fanns en del annat jag ville ha men jag hejdade mig.
Har sålunda shoppat mig pank men lycklig och lyckas jag bara skrapa ihop lite mer pengar får det bli en blomaffärsrunda med.... *S*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0