intensiv huvudstadshelg

OJ, nu är jag fullständigt slut!
I torsdags åkte vi upp till stockholm för att sambon skulle få gå på bilmässa (och kanske delvis för att visa magen) men jag lyckades rymma från bilmässan och skaffa ett annat program. På fredagen när de skulle på mässan så ägnade jag mig åt en av mina nätkontakter som jag pratat mkt fisk och blommor med.  Hon kom och hämtade mig i Täby centrum där bildårarna dumpat mig och vallade mig sedan i storstadsdjungeln under dagen. Fast vi höll på att inte komma längre än hem till henne eftersom det fanns så mkt fiskar, räkor och blommor att kika på och prata om. Hann till och med få lite fototips på köpet. Det var verkligen kul att hinna prata "färdigt" eftersom vi annars har setts när det har varit möte, auktion eller annat som skulle hinnas med. Av allt det vi nämt att man skulle kunna kika på slutade det med att vi åkte in och tittade på orkidéhuset. Farlig affär men som tur var rätt dyr så jag kunde hejda mig någorlunda. Kom därifrån med en "Paphilopendlium De Perle", har fastnat för den där venusskovarianten när det gäller orkidéerna. Gillar verkligen att de märkt sina orkidéer med svårighetsgrad. Får väl se hur det går med den här... "lättskött" lät iaf betryggande.
Sedan skulle jag ta mig vidare ut till Enskede för att hälsa på min morbror och hans familj och jag fick guidning ända upp på rätt tunnelbanelinje så jag inte virrade bort mig. Blev mött vid t-banestationen och sedan så visade det sig att bildårarna tillbringat hela dagen på mässan så de kunde hämta upp mig på hemvägen.
Nästa dag var jag egentligen rätt mör men glömde raskt bort det. Dagens projekt var att ta oss in till Djurgården och kika på Aquaria. Rätt fint även om det inte var så stort - ungefär så skulle man ha det hemma med. Försökte fota lite där med men i regnskogsdelen blev det så mkt imma på linsen att några foton blev betydligt mer konstnärlliga än vad jag menat. Fick till en del även om jag blev tvungen att sätta mig i ett hörn och tömma kameran eftersom kortet blev fullt. Tur att man hunnit ta back-up så det bara var att slänga... Efter Aquaria fortsatte vattentemat i och med att vi besökte Wasa. Var ett tag sedan jag kikade där och lite kul var det att se utställningen med rekonstruktioner av de omkomna vars skelett man hittade när man bärgat skeppet. Kommer ihåg att jag var oerhört fängslad av det skelett de visade på gamla Wasamuseet när jag var där i tioårsåldern så det sitter i. Enda missödet var att jag tappade bort sambon ett tag - fast han påstår att det var jag som kom bort... Återfann ju honom så småningom så det var ingen större katastrof.
Efter Wasa åkte vi till Naturhistoriska museet. Det låg ju faktiskt på hemvägen för oss och ibland lyckas jag glömma att jag är gravid i valross-stadiet och kanske inte skulle springa museiemaraton. Kan säga att man började ha ont lite överallt och snart kände sig färdig med naturhistoriska. Var lite kul att ha sett det och speciellt den gammaldags biten gillade jag. Vill adoptera de stackars dammiga krokodilskinnen - de såg så ensamma ut. I väntan på tåget hemåt så fisk jag kasta långa blickar mot Bergianska trädgården (som hunnit stänga för dagen vid det laget). Får trösta mig med att det inte är riktigt rätt säsong för att strosa där ännu.
Idag var det dags för hemfärd och trots något möra ben så lyckades jag få en avstickare till Brunnsvikens trädgård. Såg det redan på uppvägen och började lobba för det. Var kanske inte SÅ imponerande men de hade väldigt mkt vackra kamelior (är stolt att jag motstod dem) och en hel del fina julrosor. Kom ut med en stor pelargonplanta och några sticklingar + en kruka med kungsängsliljor. De är så fantastiskt vackra! Skall plantera dem i trädgården sedan och hoppas att de trivs och blir fler...
Det var iaf väldigt skönt att komma hem. Kattvakten hade rapporterat att ”katten varit osynlig men någon äter och skiter”. Verkar som om han haft det bra men rätt långtråkigt i sin ensamhet. Han var tvungen att pröva om vi tänkte släppa både ut och in honom eftersom han var riktigt förbannad i torsdags när han fick höra att han inte fick gå ut.
Skönt också att bebisen inte fick för sig att det var dags att anlända i kungliga huvudstaden. Trodde väl inte att risken var överhängande men lite nojor får man ha. Om inte allt musierantande i lördags fick det att start tänker den nog inte komma speciellt mkt för tidigt.


Kommentarer
Postat av: Ylva

Gaaaah! Vaktis var nyss inne och frågade vad jag gör. Jag tittar på en kompis stora mage, sa jag och visade bilden på dig. Den här? sa han och petade mig i magen. Jag sa att han ska vara snäll. Han sa att jag skulle kunna vara i sjätte månaden, det vet ju inte han. Då sa jag att han verkligen ska passa sig för annars blir det ingen glass på torget i sommar för varken honom eller mig. Det måste vi ju ha så då tog han tillbaka allt.

2006-04-10 @ 14:00:55
URL: http://www.yfronten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0